چهل و دو فامیل ولسوالی گلستان ولایت فراه بعلت تهدید از طرف طالبان در مرکز اینولایت بدون سرپناه بسر م
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

چهل و دو فامیل ولسوالی گلستان ولایت فراه بعلت تهدید از طرف طالبان در مرکز اینولایت بدون سرپناه بسر می برند

گزارش: همایون ذهین/پژواک (14 سنبله 1390)

 

به تعداد چهل و دو فامیل دو قریه (توت و مغول آباد) مربوط ولسوالی گلستان ولایت فراه در اوایل ماه مبارک رمضان بدلیل تهدید شدن از طرف طالبان به مرکز اینولایت متوالی شدند و تا اکنون بدون سرپناه بسر می برند.

مدت چندی پیش در مناطق نامبرده عده ای از افراد ناشناس از طرف شب (صبح هنگام) وارد  قریه شده و در حالی که تمامی مردم محل درخواب بودند، بر آنها حمله کرده، یک نفر را در جا کشته و 34 نفر دیگر را با خود بردند  که بعداً شش 6 نفر دیگر شان را نیز به قتل رسانند و متباقی در بدل پول و سلاح رها شدند.

به گفته مقامات امنیتی : افراد نامبرده مربوط به گروه طالبان به سرکردگی ملا ذاکر، ملا ابراهیم و ملا عبدالرحمن (از قوماندانان ارشد طالبان در این ولایت ) بوده است.

امیرجان آغا یکی ازباشنده گان منقطه توت و مغول آباد است که همراه با دیگر فامیل ها به مرکز فراه متوالی شده است و کلان این منطقه و این فامیل ها نیز میباشد و فعلا بخاطر دریافت کمک پشت ادارات مسوول دولتی سرگردان است، در رابطه به حادثه و علت بی جا شدن شان چنین میگوید: شب بود که حدود 200 نفرناشناس وارد قریه گردیدند و به تعداد 35 نفر را از زیر پشه خانه هایشان در حالی که خواب بودند بیرون کرده و با خود بردند از جمله 35 نفر یک نفر را  که حاجی ملا غلام آخند نام داشت، در جا به شهادت رسانید و متباقی را با خود بردند و بعد از مدت چند روز 6 نفر دیگر را نیز سر بریده و یک روز در میان یک یک جسد را روان میکردند.  باقیمانده را با تهیه مقدار پول و سلاح که آنها خواسته بودند از دست شان رها ساختیم.

"امیر جان آغا میگوید آنها بدلیل اینکه ما با دولت کار میکنیم مردم محل ما را ربودند و کشتند و خود را طالب معرفی میکردند."

او میگوید چون افراد نامبرده در مقابل رهایی مردم از آنها طالب پول و سلاح شده بود، گمان میبرد که آنها از گروه طالبان نبوده بلکه یکتعداد دزد و رباینده بوده اند. در عین حال سمونوال محمد غوث مالیار آمر امنیت قوماندانی امینه فراه میگوید افراد نامبرده متعلق به گروه ملاذاکر قومندان طالبان در این ولایت بوده اند.

امیر جان آغا میگوید با وقوع این حادثه و کشته شدن این افراد در بین مردم محل یک وحشت کلان ایجاد شد، هر کدام بخاطر نجات خود و فامیلش این منطقه را رها کرده و به دیگر مناطق متوالی شدند.

او میگوید آنها فعلاً شصت فامیل هستند که از ترس طالبان به مرکز فراه که ساحه تحت حاکمیت حکومت است آمده و به هر طرف این شهر متوالی شده و بدون سرپناه و در زیر خیمه ها بسر میبرند.

او میگوید چون حکومت و نیروهای امنیتی قادر به تأمین امنیت منقطه نیستند و زنده گی مردم محل در خطر است بناً هر روز بر تعداد بی جا شده گان منطقه افزوده می شود، مردم محل اموال و مواشی خود را میفروشند و از منطقه متوالی میشوند. که امروز نیز قرار است از همان منطقه یک تعداد دیگر فامیل ها به مرکز فراه بیایند.

سمونوال محمد غوث مالیار آمرامنیت قوماندانی امنیه ولایت فراه میگوید در دیگر ساحات همجوار این مناطق  پوسته های امنیتی وجود دارد و در سایر ساحات امنیت خوب است.

آقای مالیار میگوید این مناطق مربوط پولیس حوزه غرب (هرات ) میشود بناً ما کدام پلان بخاطر ایجاد پوسته های امنیتی در سطح ولایت در دست نداریم اما به گفته آقای مالیار اگر مردم محل تقاضا داشته باشند،  تصمیم است که در ساحه پولیس اربَکی ( محلی ) را بمیان بیاورند تا خود مردم ازخود حفاظت کرده و امنیت خود را تأمین کنند.  

امیرجان آغا میگوید که آنها بخاطر حمایت از دولت مبارزه کرده است و فعلاً طالبان با آنها دشمن هستند، به گفته او حتی بیشتر کارهای بازسازی در مناطق ولسوالی های گلستان، و فراهرود مانند اعمار مکاتب، سرک فراه- هرات و فراه قندهار و ... به حمایت و پاسداری آنها صورت گرفته است.

امیرجان آغا که کلان (مشر) این قوم است، از مقامات ولایتی گلایمند است. او میگوید: که چند بار به نزد والی ولایت و دیگر ادارات و مقامات دولتی بخاطر کمک و سرپناه مراجعه کرده است اما گویا که هیچکدام شان گوش شنوا ندارد و تا به فعلاً هیچنوع کمک با آنها صورت نگرفته است.

امیر جان آغا میگوید که آنها حتی به آب صحی نیز دسترسی ندارند و از سبب آن روزانه یکتعداد اطفال بیجا شده، مریض شده و به علت اینکه اینها غریب هستند خودش بعنوان کلان قوم باید مصارف دوا و تداوی شان را پرداخت کند.

وی میگوید که آنها تنها همین شصت فامیل نیستند که در فراه متوالی شده اند، بلکه به گفته او 80 فامیل به هرات، 70 فامیل به ولایت نیمروز و حدوداً 50 فامیل دیگر به دلآرام بیجا شده اند.  

اما عبدالغفور ایوبی مسول ریاست ضد حوادث ولایت فراه میگوید که خانواده های بی جا شده سر شماره شده که مجموعاً چهل و دو فامیل هستند و به اثر تقاضا آنها یک سلسله کمک های اولیۀ از طرف ریاست مهاجرین و دفتر WFP   صورت گرفته است. وی میگوید قراراست  در همکاری با دیگر نهادهای مؤظف شده برای این فامیل های به مشکلاشان از قبیل سرپناه و دیگر ضروریات به زودی رسیدگی شود.

محمد یونس رسولی معاون مقام ولایت فراه در یک مصاحبه ای با پژواک گفت که مقام ولایت فراه در ارتباط کمک با این بی جاشدگان دفعتاً یکتعداد ادارات از جمله ریاست مهاجرین و ریاست ضد حوادث را مسوولیت سپرده تا بعد از سر شماری دقیق با متضررین کمک های لازم صورت گیرد.

آقای رسولی میگوید چون خود مقام ولایت از خود امکانات خاصی برای کمک نداشته بناً از موسساتی چون UNHCR  و WFP  خواهان همکاری و کمک با متوالیان (بی جا شده گان) شده اند، اما این موسسات نیز کدام کمکی که بتواند مشکل آنها را مرفوع کند، تا بحال نکرده اند.

آقای رسولی نیز تأئید میکند که یکتعدا دیگر این بی جاشده گان به ولایات هرات و نیمروز رفته اند اما رقم دقیق آنها برایشان معلوم نیست.

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب